Opgave 1 - Udviklingsprojekt



Opgave 1



1. Problemstilling

Vi har valgt, at lave vores udviklingsprojekt i Hulahoppen i Vojens, med 4 børn på 4 år. Gennem vores udviklingsprojekt vil vi forsøge at udvikle børnenes naturligfaglige viden om bæredygtighed gennem brug af børnehavens bålplads, samt naturen omkring.

Vi har valgt dette, da de har få aktiviteter/forløb som foregår udendørs. Efter snakken med pædagogerne på stuen, blev vi ret hurtigt afklaret omkring hvordan vores forløb skulle forløbe. Vi har derfor valgt at arbejde og udvikle videre på 4 børns natur kompetencer. Vi har tænkt os at gøre det i form af mad over bål på legepladsen, partere en fisk, hakke grøntsager til maden. Ved at understøtte pædagogernes viden samt deres arbejdsmetoder, vil vi dertil tilføje relevante metoder, som skal danne udvikling af den naturfaglige dannelse, således at det bliver en varig implementering og udvikling. Vi vil formidle omkring madkunstskab og bærdigtighed. Vi ønsker ligeledes at give en “jord til bord” forståelse, hvor de vil tilegne sig viden omkring bæredygtighed. Gennem denne forståelse ønsker vi at danne børnene naturfagligt og derigennem give en forståelse af, hvorfor det er vigtig at bruge at lære børn om bæredygtighed.



Vi vil give børnene en forståelse af, hvad bålmad har at byde på, og hvad den bl.a. kan bruges til. Herigennem vil vi skabe en større forståelse for det naturfaglige i naturen, for netop også at give børnene en erfaringsdannelse omkring bål og bæredygtighed og brugen heraf. Vi vil tage udgangspunkt i vores smtte model som vi har lavet over vores forløb. Derudover vil vi tage de tre læringsrum i spil, sammen med børnene.

Hertil vil vi gøre brug af aktionslærings modellen da den kan hjælpe til med at implementere en ny, eller forandre en allerede eksisterende praksis.

2. Viden

Vores undersøgelses spørgsmål lyder følgende:


Hvordan kan vi udvikle en bæredygtig tankegange hos børn gennem fra jord til bord?



Vi vil gerne gøre børnene mere opmærksomme på naturen og hvad naturen kan give os i dagligdagen. Det er interessant da vi gerne vil have at børn bliver mere opmærksom på genbrug og bæredygtighed.

Grunden til vi gerne vil undersøge dette under spørgsmål nærmere er, at vi gerne vil bringe bærdygtighed mere ind i børnehaven, og se, hvordan børnehave børn kan lære under dette.

Vi vil lave en del statistisk undersøgelse, for at se hvor udbredt bæredygtighed og fra jord til bord er i børnehaver rundt omkring.



Planlægning af pædagogisk aktivitet


- Fredag d. 3/9 - Formiddagen i børnehaven

1 time fri leg/hygge. Fokus på at danne relationer og at lære børnene at kende.

Hugge brænde med børnene, lave kompost spande.


-Tirsdag d. 7/9 - Hele dagen i børnehaven

Mad over bål - suppe (Snitning)

Eftermiddagen bruges på at lave en t-shirt til børnene, ved hjælp af farver fra forskellige grøntsager på trangia

- Onsdag d. 8/9 - Formiddagen i børnehaven

Mad over bål - fisk og grøntsager (snitning)

Vi medbringer en fisk, hvor vi skal snakke om fisken, herefter partere den og lave den over bålet.


- Mandag d. 13/9 - Sidste dag - formiddag

Afslutning med pandekager over bål, frugt.
Leg, hygge.


3. Vidensindsamling


Foto + video - Forældre skriv i form af tilladelse til at tage billede/plan over hvad vi har tænkt os at lave.

Vi vil gøre brug af interviews da det giver os en præciseret viden inden for en undren vi har. Vi vil her prøve at få et interview med leder og muligvis nogle af de andre pædagoger.

Når vi er i gang med aktiviteten, vil vi lave løbende iagttagelser for at se om vi er på rette kurs, om noget skal justeres, laves nye tiltag og igennem dette formidle viden til pædagogerne på stedet for at hjælpe dem med at overtage og forhåbentligt skabe en varig implementering.

Spørgsmål til interviews:


Hvordan arbejder i med FN 17 verdensmål her i børnehaven?


Hvilke ting i børnehaven mener i understøtter paragraf ​​§ 11. Det pædagogiske arbejde med læreplanstemaet natur, udeliv og science skal tage udgangspunkt i beskrivelsen af temaet, jf. bilag 5, og to pædagogiske mål målrettet børn i aldersgruppen 0-5 år, som er følgende:


1) Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får konkrete erfaringer med naturen, som udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske naturen, som giver børnene mulighed for at opleve menneskets forbundethed med naturen, og som giver børnene en begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling.


Kan i mærke forskel på når børnene har været ude en hel dag, kontra hvis de har været mere indenfor?


Hvilke natur - og udelivs aktiviteter gør i brug af?


Hvordan oplever i børnenes lyst til at begå sig i naturen på godt og ondt?


Hvordan har i tidligere brugt bålstedet og omgivelserne omkring det?


**Ændringer kan opstå undervejs i forløbet**

Kommentarer

Send en kommentar