PÆDAGOGISK-DIDAKTISKE OVERVEJELSER PÅ BLOGGEN



PÆDAGOGISK-DIDAKTISKE OVERVEJELSER PÅ BLOGGEN:


Vi ønsker at etablere et plantehold, som kan tilgodese de 3-5 åriget behov.

I vores pædagogiske arbejde er vi underlagt dagtilbudsloven. Her står blandt andet skrevet, at dagtilbuddet skal tilrettelægge pædagogiske forløb, der understøtter børnenes læring indenfor læreplanstemaet “Natur, udeliv og science” og “3. Krop, sanser og bevægelse”

Nedenfor vil vi gennem SMTTE-model beskrive, hvordan vi i vores pædagogiske praksis kan understøtte ovenstående igennem et planteforløb.



SMTTE-model:

S – Sammenhæng
Vi vil lave et forløb med 3-5 årige børn, hvor vi vil komme ind på læreplanstemaerne 3. Krop, sanser og bevægelse og 4. Natur, udeliv og science. Vil vil komme omkring de naturvidenskabelige kompetencer, hvor vi vil her observere, undersøge og drage konklusioner, vi vil stille spørgsmål til børnene og bruge forskellige redskaber i børnehaven. Vi tager udgangspunkt i den viden børnene har om grønsager, og arbejder videre ud fra dette. Forløbet vil strække sig over to måneder, hvor vi to gange i ugen arbejder med forløbet. Vi vil her starte med at fortælle om grøntsagerne, så skal de så grøntsagerne, se hvad der sker med dem, og til sidst få lavet et måltid med grøntsagerne. På den måde vil vi træne sanserne, lyt, se, føle og smage. Børnene skal være med at at passe planterne og holde øje på den, på den måde tilegner de sig viden om ansvar. Det vil foregå i børnehaven både inde og ude.
 
M – Mål
Vi håber med dette forløb, at børnene får en forforståelse for grøntsagernes kredsløb. Vi håber, at børnene kan se hvordan vi sammen planter grøntsagerne, hvordan de gror og vokser sig store. Vi håber, at kunne give børnene en forståelse for, at grøntsagerne skal have vand og gødning løbende. Vi håber, at børnene er modige og tør at smage på de forskellige ting vi har plantet. På den måde får de lov at smage på det de selv har plantet, og får en forståelse for at alt mad kommer et sted fra.

T – Tegn
Tegn er en beskrivelse og dermed en dokumentation af de synlige forandringer, som vi ønsker at se. Tegnene kan både være kvantitative og kvalitative.

Vi skal holde øje med om børnene viser en interesse omkring grønsagerne, her om de snakker om dem og holder øje med plantekasserne. Børnene kan vise en større empati for forskellige ting, da de nu lære, hvad de vil sige at tage ansvar for noget.
T – Tiltag
- Motivere børnene til at deltage til de forskellige aktiviteter.
- Pædagogen går foran, for at vise børnene hvad vi skal og herefter går vi ved siden af og til sidst bagved.
- Der vil blive brugt relationspædagogik og kommunikation pædagogik, som vil være med til at understøtte læringen for det enkelte barn.
- Pædagogen skal anvende NUZO-modellen gennem forløbet, for at sikre at barnet lære det mest optimale.
 
E – Evaluering
Evalueringen vil foregå til det efterfølgende personalemøde, hvor vi vil se, hvordan de forskellige børn har håndteret forløbet. Eller hvad der kan gøres anderledes til det næste forløb.

Kommentarer