Opgave C - Dyrehold

Aktivitet med vandrende pinde - Opgave C dyrehold




På baggrund at vores dyrehold med vandrende pinde vil vi lave en camouflage sti sammen med børnene, hvor vi anvender forskellige farver, formere og genstande fra dagligdagen. Grunden til dette er, at vandrende pinde er et camouflage dyr, som falde godt ind i dens omgivelser. Genstandene bliver hængt/lagt på afmærket område på stien, her er formålet at børnene skal tilegne sig viden om, hvilke ting, former og farve der kan camouflage ude i naturen. Dette skulle gerne kunne overføres til en snak om, hvordan og hvilke, dyre det kan camouflager sig i naturen.

Vores didaktiske syn på aktiviteten er at børnene skal være de aktive igennem aktiviteten, hvor vi som pædagoger skal danne rammerne og gøre det mulig for børnene at udføre aktiviteten. Fokus på de naturfaglige kompetencer, vil være at vi sammen med børnene vil undersøg, eksperimentere, kategorisere, observere og kommunikere med børnene (Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, 2015, s. 183-184).

Vi vil undersøge stien og observere, hvilke farver der går igen på stien. Vi vil eksperimentere med at hænge de forskellige genstande op, og her kommunikere med børnene om, hvad de se og hvilke tanker de gør sig. Der vil være mulighed for at kunne kategorisere, hvilke ting/farver/formere der er særlig gode til at camouflere sig, lidt lige som de vandrende pinde.

Vi vil have et socialkonstruktivistisk syn, hvor vi vil rette børnenes opmærksomhed ved at pege og snakke om hvad vi ser der indikere camouflage, vi er med til at undersøge området og tager snakken med ind i lokalet når aktiviteten er færdig (Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, 2015, s. 35).
 Vi vil hjælpe dem med at danne de første hypoteser om, hvordan man kan finde ud af, om specielle farver/former er gode. Derudover vil der være fokus på dialogisk viden (Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, 2015, s. 60).

Vi sørger for forskellige genstande til aktiviteten. Vi skal sørge for de forskellige genstande til camouflage banen. Vi vil starte med at være meget klare og tydelige ift. hvad vi tænker omkring aktiviteten. Samtidig vil vi sørge for, at børnene kan få lov at bruge deres fantasi og gætte sig frem til hvor dyrene evt. vil camouflere sig. Vi vil sørge for, at være motiverende og give børnene mod på at bruge deres fantasi, forskellige sanser mm.

Vi har et ansvar for, at det er en god oplevelse for børnene og, at vi gør børnene tryg i situationen med de vandrende pinde. Vi har et ansvar for, at de vandrende pinde er de rette steder, at de overlever under aktiviteten osv. Vandrende pinde spiser generelt mange grene (frugtgrene), så de kræver ikke meget pasning. Vi har et ansvar for at dyrene er vel tilpas og har det godt i de rammer de lever i.


Litteratur:

 Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv. Hans reitzels forlag.
 

Kommentarer

  1. Hejsa - jeg kan ikke læse jeres litteraturhenvisninger (prøv at rydde formateringen). I må meget gerne tænke videre end jeres praksisafprøvning med Fjordskolen, hvilke andre aktiviteter lægger jeres dyrehold op til?
    Opgaveformuleringen lyder:
    10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer). Inddrag pædagogisk-didaktiske litteratur - brug grundbogen.
    11. Afprøv og dokumenter jeres pædagogiske aktiviteter. Husk at sammentænke aktiviteterne med jeres mål.
    12. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.)

    SvarSlet

Send en kommentar